2015. február 9., hétfő

Bloggerek a Kötelező Olvasmányok Megváltoztatásáért – Kilencedik állomás



Sziasztok!

Ez a rendhagyó bejegyzés egy cikk kapcsán jött létre, a “blogturné” ötletgazdája pedig Eszter volt, ő szervezte meg, hogy adjunk hangot a véleményünknek ilyen formában. 11 blogger fogott össze, hogy február elején minden nap egy-egy blogon kifejtsék véleményüket a kötelező olvasmányokról, azok megreformálásáról.

A blogok kapcsolódó bejegyzéseit ITT érhetitek el.

Megmozdulásunkban nem az említett könyvek irodalmi vagy kulturális értékét szeretnénk vitatni, csupán rá szeretnénk világítani, hogy vannak olyan kivételes ifjúsági könyvek, amik kötelezőek lehetnének a fiatalok számára, hiszen világrengető jelentéssel bírnak, és segíthetnek eligazodni az élet útvesztőjében.

Réges régen 2000-ben pontosan csillogó szemekkel indultam meg a tanulás útján. Emlékszem szerettem iskolába járni magamba szívni a tudást, persze voltak dolgok amiket nem szerettem illetve ahogy idősödtem a dolgokat már nem csak nem szerettem hanem próbáltam felszólalni ellene, a nyelv oktatás és a kötelező irodalmi művek voltak a fő célpontjaim. Ezért is jelentkeztem örömmel a feladatra :) Bevallom a Vuk-ot, a Két Lottit és a Lassie-t sikerült megúsznom, de az Egri csillagokat már nem, hát 100 oldalt tuti átlapoztam, a Szent Péter esernyője tetszett, még a Pál utcai fiúk is, az Ábel a rengetegben-t pedig szerettem. Közép iskolában jött aztán a nagyon fekete leves, az Antigoné-t nem érzem odavalónak, a Tartuffe-t pedig szívesen kidobtam volna az ablakon, de végig szenvedtem, persze a tanár váltig állította nem olvastam -.-. Egyedül az Anyegin tetszett a 4 év alatt. Van amire nem is emlékszem már, annyira nem érdekelt. Egy darab könyv van aminél kijelentettem inkább megbukom mint hogy a közelébe menjek ez az Árvácska.Természetesen nem buktam meg, csak átvettük, de van ahol kötelező sajnos. 

Na, de térjünk a lényegre, baj van a kötelezőkkel, nem csak azért mert a legidősebb közülük időszámítás előtti, hanem mert ezeket a listákat 20 évvel ezelőtt ha nem több állították össze, lehet a nagy része még rendszerváltás előtti. Annyit változott azóta a világ, hogy egy modern 12 évest nem fog lekötni egy szegény kisfiú aki éhezik, nincs senkije és történnek vele dolgok. Át se tudja érezni, ami nem akkora baj, de ahhoz, hogy egy könyvet szeressünk bizony tudnunk kell azonosulni vele. Persze nem rakhatjuk tele kortárs regényekkel a kötelezős listát, de azért nem is a Görög irodalomból kellene szemezgetni. Ismerje meg őket a diák, de egy-egy óra keretében kiselőadás formájában. Pont a minap beszélgettünk a kötelezőkről és eszembe ötlött, hogy ha már olvasásra akarjuk sarkallni a gyerekeket akkor azt nem úgy kell, hogy na itt az Egri Csillagok hétfőre olvasd el felteszek belőle 3 olyan kérdést amire tuti nem tudsz válaszolni aztán tessék itt az 1-es, hanem életképes motivációt adni, mondjuk ha 2 jegy között áll valaki, vagy szeretne egy 5-öst akkor a) olvasson el egy tetszőleges művet, majd ha akarja osztály előtt, ha nem akkor 1 oldalas fogalmazásba ajánlja a többieknek b) adjon a tanár egy könyvet, de próbáljon olyat ami tetszene a diáknak.(itt hoztam fel páromnak példának, hogy ha azt mondta volna neki anno a magyartanár, hogy olvassa el az Iron Maiden könyvet és jobb jegyet kap, szerintem fel is mondta volna :) ). 

Ennyit a szavakról úgyis regényt írhatnék jöjjön az én 10-es listám, remélem nem 1 óra alatt szedek össze :) 


  1. J.K.Rowling- Harry Potter: Nem kell az egészet, elég az első rész, fiataloknak pláne jó :)
  2. J. R. R. Tolkien- Hobbit : Remek mese, egy jó világot tár elénk, nem hosszú és tanulsága is akad.
  3. Alekszandr Szergejevics Puskin-Anyegin: meghagynám, imádta. :)
  4. Dmitry Glukhovsky- Metró 2033 : A könyv melyet legszívesebben mindenki kezébe nyomnék. Izgalmas a világ és remek társadalomkritika+megismerteti velünk a 20.század eszméit.
  5. Jodi Picoult-Tizenkilenc perc : Megrázott, de kötelezővé tenném.
  6. Rejtő Jenő (P. Howard)- Az elveszett cirkáló : Olyan embert bírt rá az olvasásra aki soha nem olvasott.
  7. Ernest Cline- Ready Player One: Fiúk, lányok egyaránt imádhatják és át is tudják élni :)
  8. Stephen E. Ambrose-Az elit alakulat: Középiskolásoknak, törire is jó és érdekes, elborzasztó, lenyűgöző, igaz.
  9. Douglas Adams-Galaxis Útikalauz stopposoknak: Mert nevetni kell :)
  10. F. Scott Fitzgerald- A nagy Gatsby: Klasszikus féleség és izgalmas.


Ezek lennének az én könyveim, köszönöm még egyszer a lehetőséget, hogy kezdő bloggerként részt vehettem ebben a kezdeményezésben, remélem sikerült értelmeset írnom :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése